Tuesday, January 12, 2010

Episod 2 Bagi Perjalanan Yang Baru 3



Keretapi laju pun tiba. Gerabak ke 2, tempat duduk nombor 15A. Tepi tingkap. Bagus sangat... Boleh lihat pemandangan luar. Tanpa gangguan. Tiada siapa di tempat duduk sebelah. Mungkin adalah nanti di stesyen berikutnya.

Perjalanan bermula. Ya, memang laju. Aku dapat rasa dengan memandang luar tingkap. Melintas suatu kawasan dan meninggalkannya. Dengan cepat. Kelajuan pada papan elektronik 300 km/j. Aku dah kira ini laju. Tapi aku tahu. Di negara matahari terbit kelajuannya lebih lagi. Sehingga boleh ke tahap kelajuan 400 atau 500 km/j.

Dalam keretapi tidaklah bising sangat. Tak terasa pun ianya bergerak laju. Sepanjang perjalanan dapat dilihat keadaan geografi Taiwan dengan lebih dekat. Tumbuhan hijau. Sungai. Bukit bukau. Pekan-pekan kecil. Banyak juga ladang sayur, buah-buahan dan kolam ternakan. Apa yang diternak tak dapat pula dipastikan. Memang mengasyikkan.

Berhenti sekejap di beberapa buah stesyen. Penumpang naik dan turun. Aku kira kalau tak berhenti di stesyen-stesyen ini, perjalanan ke Taipei mungkin lebih pantas. Keretapi melepasi banyak terowong. Ada yang pendek dan ada juga yang panjang. Tak dapat aku bayangkan kos pembinaan sistem ini.

Walaupun dah jimat banyak masa dan tak sampai dua jam. Sebenarnya aku rasa bosan. Dah tak sabar pula nak tiba di Taipei.


Keadaan dalam keretapi. Selesa

(Bersambung..)

2 comments:

hanis said...

bestnye din..tak sabar nak baca cite hang lagi..cepat2 sambung tau..

Mr. Kevin said...

tak boleh dah. sedih sangat ni. laptop ada masalah. tengok la camana nanti. draf tulisan dah banyak. tunggu post ja

Post a Comment