Saturday, December 12, 2009

Tainan 5

Setiap penjuru deretan kedai sini. Ada kedai buku. Membaca dah jadi budaya orang Taiwan. Tapi kebanyakan bahan bacaan dalam bahasa cina. Sedikit bahan bacaan dalam bahasa inggeris.

Prof. Lo mengadu, “sebelum ini, kedai buku di Tainan lebih banyak, tapi dah bertukar jadi restoran makanan segera”. Aku menambah, “remaja sekarang suka tempat untuk lepak dan bersantai”. Dia setuju dengan pendapat aku.

Pernah makan di sebuah restoran vegeterian. Kedainya kecil. Pelanggan juga tak ramai. Terletak satu rak majalah dan buku-buku. Untuk pelanggan. Sementara menunggu pesanan makanan mungkin.

Bersembang dengan sorang kawan dari Taiwan. Aku tanya mana tempat menarik yang boleh aku lawati di Tainan. Dan jawapan yang aku tak sangka.

Library...

0 comments:

Post a Comment