Sunday, December 6, 2009

Tainan 1

Hujung minggu. Aku rasa nak tulis panjang sikit. Memerap diri kat bilik. Berhibernasi.

Serba sedikit tentang bandar Tainan. Tainan merupakan bandar lama Taiwan. Memetik kata-kata Profesor Lo, “Tainan merupakan bandar kepada simpanan sejarah-sejarah Taiwan”. Kalau nak disamakan dengan Malaysia, mungkin macam Melaka Bandaraya Bersejarah kot. Bandar ni cukup terkenal dengan kuil-kuil lama yang dah dianggap sebagai bahan sejarah. Atas sebab tu juga, bandar ni digelar sebagai city of hundred temples. Ada lebih 200 kuil besar di sini. Aku juga kebetulan lalu kat depan beberapa buah kuil lama tu.

Antara kuil lama yang popular kat sini ialah Tainan Confucius Temple. Masa borak-borak dengan Dr. Chu, ada juga dia sarankan aku melawat kuil tu. Kuil tu merupakan tarikan pelancong ke sini. Buat apa la aku nak ke situ pulak???

Isk… camana la aku boleh tersesat ke sini. Macam la aku berminat dengan sejarah-sejarah ni pulak. Dah la sejarah cina lama pulak tu. Kalau sejarah pasal dinosour ke, mumia ker, koboi ker, minat la jugak.. Aduiyai..


Mudah untuk jumpa kuil-kuil besar macam ni.

(Bersambung..)

1 comments:

hanis said...

tak rugi blaja budaya org..blaja le,nanti balik sini blh cite balik..mesti rindu nak kesana lagi..-k.long-

Post a Comment